Copiii zâmbesc în aceeași limbă

CAMPANIA DE CONȘTIENTIZARE A AUTISMULUI – APRILIE 2023

          

Consiliul Județean Ilfov, D.G.A.S.P.C. Ilfov și Asociația Coaching Life Coach 4 Transformation prin Centrul de zi pentru copiii cu autism „BLUE LIFE”, au inițiat un proiect de conștientizare a autismului în Județul Ilfov. Proiectul are trei mari obiective:

  1. De informare a comunității privind semnele autismului – tulburările din spectrul autismului. Informarea se va face cu ajutorul unor materiale de campanie de conștientizare a autismului (afișe, flyere) care vor fi distribuite în tot județul Ilfov la toți furnizorii, medici de familie – în total 155 de cabinete, și la toate unitățile de învățământ – 97 de grădinițe și școli și 6 creșe, și în Media.
  2. Evaluări GRATUITE pentru 100 de copii care prezintă semnele/simptomele autismului – tulburările din spectrul autismului, din mediul rural, din Județul Ilfov.
  3. Susținerea unor workshop-uri de conștientizare a autismului, și mai ales a modului de abordare a unui copil cu autism – 30 instituții de învățământ, din mediul rural, din Județul Ilfov.

Proiectul are o durată de 9 luni, a început în data de 02 aprilie și se va finaliza până la data de 20 decembrie 2023.

 

DE CE acest proiect?

PENTRU CĂ PREVALENȚA ÎN AUTISM ESTE ALARMANTĂ!!!

   Creșterea dramatică a prevalenței TSA – tulburări din spectrul autismului în ultimii ani a fost îngrijorătoare. În luna august 2022, prevalența în autism în USA era de 1 din 44 de copii se naște cu autism, conform unui studiu recent US Centers for Disease Control and Prevention CDC.

 

Diagnosticarea precoce:

   Diagnosticul și intervenția precoce pot reduce complicațiile TSA și dizabilitățile asociate și pot îmbunătăți performanța educațională și dezvoltarea cognitivă la copiii care suferă de autism.

   Diagnosticarea precoce este importantă, deoarece înseamnă că copiii cu autism pot beneficia de terapii, sprijin și acomodații școlare încă din stadiul timpuriu de dezvoltare. Autismul poate fi diagnosticat în jurul vârstei de 2 ani.

   Diagnosticul precoce al autismului poate deschide calea pentru intervenția timpurie. Aceasta ia forma unor terapii care pot îmbunătăți abilitățile de comunicare și sociale ale unui copil. Acest lucru poate, la rândul său, să îmbunătățească calitatea vieții unui copil pe măsură ce îmbătrânește.

Programele de intervenție timpurie pot începe de îndată ce se suspectează TSA. Ele pot începe la 2 sau 3 ani când creierul copilului este încă în curs de dezvoltare, iar plasticitatea creierului este foarte bună. Este mai probabil ca terapiile personalizate și chiar tratamentele să aibă un efect la aceste vârste timpurii decât dacă terapia începe în stadiile ulterioare ale vieții.

  Programele de intervenție timpurie pot ajuta copiii să dobândească abilități de bază care pot fi întârziate, cum ar fi:

  • Comunicare și dezvoltarea limbajului
  • interacțiune socială
  • puterea fizică și mișcarea – motricitatea fină și motricitatea grosieră
  • gândire
  • abilități emoționale, dezvoltarea empatiei
  • integrarea senzorială

   Diagnosticul precoce poate aduce beneficii și părinților. În loc să observe simptome și să-și facă griji că ceva nu este în regulă cu copilul lor, și să nege realitatea, un diagnostic precoce le permite părinților să ia măsuri și să înceapă să-l ajute. Sub îndrumarea specialiștilor și a organizațiilor, părinții pot începe să urmeze terapia indicată și tratamentul prescris pentru a-și ajuta copilul să se îmbunătățească pe parcursul etapelor sale de dezvoltare.

 

  De ce intervenția timpurie?

            Plasticitatea creierului și formarea sinapselor neuronale, sunt „cheia” recuperării copiilor cu autism la vârste foarte mici – terapia personalizată este necesară să fie începută la vârsta de maxim 3 ani și jumătate.

            Motivul pentru care se pune accent pe intervenția timpurie este simplu: neuroplasticitatea sau capacitatea creierului de a forma noi conexiuni. Deși această abilitate rămâne pe tot parcursul vieții, „există perioade sensibile în dezvoltarea creierului în care creierul este cel mai pregătit și are cea mai mare capacitate de a modifica modul în care se proiectează pe baza tipurilor de experiențe la care este expus copilul”, spune Rebecca Landa. Ph.D., director al Centrului Kennedy Krieger Institute for Autism and Related Disorders din Baltimore, MD.

            Profesioniștii în autism sunt de acord că succesul dezvoltării necesită componente specifice ale terapiei, cum ar fi: diagnosticarea precoce, potențialul copilului, intensitatea, generalizarea, implicarea familiei și echipa de specialiști. Multe programe pentru copiii cu autism au acum filozofii și design diferite, dar unul rămâne standardul de aur: analiza comportamentului aplicat ABA.